Profilaktyka i zdrowie

Niezależnie od wieku bardzo istotne jest przeprowadzanie badań profilaktycznych, pozwalających na wczesne wykrycie i skuteczne leczenie schorzeń oczu. Gabinet prowadzi szereg badań profilaktycznych z zakresu:

• Badanie niemowląt w profilaktyce – retinopatii wcześniaków ( tlenoterapia ) – nowotworów oka ( biała źrenica np. Retinoblastoma )
  • Badanie bilansowe 3-4 latków
  • Badanie dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole

Po stwierdzeniu wady wzroku, dzieci w okresie wzrostu powinny być badane co 6 miesięcy, potem 1x w roku. Dorośli co 2 lata. Po 40 roku życia badania okulistyczne powinno być standardowo wykonywane co 2 – 3 lata. Wczesne wykrycie zmian, które w początkowej fazie nie upośledzają widzenia a ich charakter ( postęp ) jest nieodwracalny i grozi całkowitą ślepotą jest najważniejszym zadaniem w układzie okulista – zagrożony pacjent. Jaskra i zwyrodnienie plamki ( AMD ) to dwa schorzenia, które są najczęstsza przyczyna ślepoty u osób po 50 roku życia.

Jaskra

To schorzenie charakteryzujące się neuropatią i uszkodzeniem nerwu wzrokowego, które prowadzi do ubytków w polu widzenia i ostatecznie do ślepoty. Na skutek podwyższonego ciśnienia wewnątrz gałki ocznej dochodzi do uszkodzenia włókien nerwowych, zaniku nerwu i utraty widzenia. Na skutek niedokrwienia nerwu wzrokowego ( różnorodne przyczyny ), dochodzi do zaniku nerwu bez podwyższonego ciśnienia w oku. Regularne badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego i badanie pola widzenia pozwala na wczesne wykrycie zagrożeń i skuteczną profilaktykę. Czynniki predysponujące do określenia grupy ryzyka zachorowania na jaskrę:

• ktoś w twojej rodzinie jest lub był chory na jaskrę
  • skończyłaś 40 lat
  • masz niskie ciśnieni ogólne ( RR )
  • jesteś krótkowidzem
  • masz zaburzenie gospodarki tłuszczowej
  • żyjesz w stresie
  • miewasz częste bóle głowy
  • masz stale zimne ręce i nogi
  • chorujesz na cukrzycę
  • chorujesz na inne choroby naczyniowe

AMD

jest chorobą plamki żółtej, najważniejszej części siatkówki odpowiadającej za nasze widzenie. Światłoczułe komórki powoli ulegają degeneracji i są „wypłukiwaniu” co początkowo zniekształca ( wykrzywia ) obraz ale postępując, całkowicie zamazuje środkowe pole widzenia uniemożliwiając nieodwracalnie widzenie ( i czytanie ). Ta postać tzw. sucha stanowi 90% chorujących. Pierwsze objawy zauważamy gdy:

• proste linie wydaja się zdeformowane, środek widzenia wydaje się bardziej zniekształcony niż reszta obrazu
  • w polu widzenia widzimy rozmazany obszar w centrum
  • rozpoznawanie kolorów staje sie trudne lub niemożliwe

Test Amslera

Wczesne wykrycie ,wdrożenie działań profilaktyczno – leczniczych, może zmniejszyć nasilenie choroby i spowolnić progresję.

Zespół suchego oka(ZSO)

Objawy suchego oka są częstą przyczyną wizyty w gabinecie okulistycznym. Przyczyna suchego oka jest niedostateczna ilość łez lub ich nieprawidłowy skład. Praca przed monitorem komputera, centralne ogrzewanie, klimatyzowane pomieszczenia, złe oświetlenie, zanieczyszczenia powietrza, prowadzenie samochodu, czytanie to warunki do nadmiernego parowania łez, zmiany ich skladu i wystąpienia dokuczliwych objawów. Najczęstsze objawy i dolegliwości to:

• kłucie,uczucie ciała obcego pod powieką
  • uczucie piasku pod powiekami
  • świąd i pieczenie oczu
  • wzmożone łzawienie ( paradoksalne „płaczące” suche oko )
  • nadwrażliwość na światło z pogorszeniem ostrości widzenia
  • zaczerwienie i ból oczu

Łzy spełniają następujące funkcje:

• nawilżającą – zmniejszają tarcie miedzy okiem a powiekami
  • ochronną – maja właściwości bakteriobójcze, usuwają ciała obce, pyłki kurz itp
  • dostarczają tlen potrzebny do prawidłowej przemiany materii
  • optyczną – wygładzają powierzchnie rogówki, zapewniając prawidłowe widzenie

W profilaktyce i leczeniu stosujemy substytuty łez i inne leki towarzyszące. Doboru preparatu sztucznych łez dokonuje po zebraniu wywiadu i badaniu okulistycznym indywidualnie dla każdego pacjenta. Pod nazwą „sztuczne łzy” znajdujemy dziesiątki preparatów o różnorodnym składzie, gęstości, lepkości i sposobie konserwowania lub nie wymagających konserwacji. Po badaniu okulistycznym, w trakcie którego możemy ustalić wielkość wydzielania łez i ich jakość, lekarz dobiera optymalny zestaw preparatów i określa sposób i częstotliwość ich stosowania.